جذب سرمایه یکی از مهم ترین موفقیت های هر استارت آپی است، اما سرمایه گذاران به دنبال ایده های جدید و جذاب نیستند. مشتری، اتوماسیون و حمایت شرکت های معروف اولویت این افراد است.

همانطور که می دانید، هیچ استارت آپی بدون در اختیار داشتن پول و سرمایه نمی تواند رشد کند. بنابراین می توان گفت بقای یک استارت آپ به تصمیم سرمایه گذاران بستگی دارد. شاید برای تان جالب باشد که بدانید بسیاری از سرمایه گذاران حتی ایده یک استارت آپ را به درستی درک نمی کنند و برای اینکه پول خود را در اختیار یک کسب وکار قرار دهند، به موارد دیگری توجه می کنند. بنابراین در طول سخنرانی خود علاوه بر معرفی ایده، باید در مورد افتخارات، موفقیت هایی که داشته اید و جوایزی که کسب کرده اید نیز صحبت کنید.

آیا توانسته اید برای کسب و کار خود مشتری جذب کنید؟ آیا یک شخصیت معروف یا یک شرکت بزرگ کار شما را تأیید کرده است؟ آیا مدل درآمدی داشته اید که از اتوماسیون و بیش از یک یا دو جریان درآمد پشتیبانی کند؟ پاسخ این سؤال ها همان مواردی هستند که سرمایه گذاران بیش از هر چیزی به آنها اهمیت می دهند.

آیا توانسته اید مشتری جذب کنید؟

مهم نیست که یک میلیون کاربر داشته باشید یا هزار مشتری برای خرید خدمات شما هزینه کرده باشند، مطمئنا اگر این اعداد و ارقام واقعی بودند به سرمایه شخص دیگری نیاز پیدا نمی کردید. داشتن حداقل یک مشتری بزرگ و جدی، به شما و دیگران ثابت می کند که محصولات و خدمات تان ارزش سرمایه گذاری دارند. ایده ها نمی توانند فروخته شوند، بلکه محصولات یا خدمات مفید این کار را انجام می دهند. 

آیا از حمایت یک شخصیت معروف یا شرکت بزرگ برخوردار هستید؟

مطمئنا هیچ استارت آپی در ابتدای کار خود از حمایت شخصیتی که همه او را بشناسند یا شرکت هایی که در صنعت مربوطه، بزرگ و معروف شده اند بهره مند نیست. پس راه حل چیست؟ پاسخ این است که باید به طور سخت و مداوم تلاش کنید تا حداقل توجه یکی از چنین شرکت هایی را به سمت استارت آپ خود جلب کنید. افراد معروف در یک صنعت یا نمایندگان شرکت های بزرگ معمولا در رویدادها و همایش های مهم حضور پیدا می کنند. خودتان را به این افراد معرفی کنید و در مورد محصول یا خدماتی که تولید کرده اید توضیح دهید.

ساختن برخی از این روابط ممکن است چند سال زمان ببرد. حتی ممکن است صدها ایمیل بدون پاسخ از طرف شما ارسال شود. پس بیش از هر چیزی روی روابط خود کار کنید. زمانی که مشتری ها نام یک شخصیت یا شرکت معروف را در سایت شما ببینند بیشتر به خرید محصولات علاقه مند می شوند. سرمایه گذاران نیز به همین صورت هستند و با دیدن یک نام آشنا بیشتر به استارت آپ مورد نظر اعتماد می کنند.

آیا مدل درآمدی داشته اید که از اتوماسیون و بیش از یک یا دو جریان درآمد پشتیبانی کند؟

فرض کنید استارت آپی دارید که خدمات رنگ کردن منازل ارائه می دهد. مطمئنا هیچ شخصی حاضر نمی شود روی چنین خدماتی سرمایه گذاری کند. حتی اگر ده ها کارمند داشته باشید باز هم هیچ سرمایه گذاری حاضر به انجام چنین کاری نمی شود. چرا؟ به دلیل اینکه شرکت شما از خدمات اتوماسیون استفاده نمی کند. قدرت کارمندان انسانی گران است، محدودیت دارد و قابل اعتماد نیست. همچنین عوامل زیاد دیگری می توانند چنین شرکتی را با شکست مواجه کنند. اما نرم افزاری که بتواند در اداره کسب وکار به استارت آپ کمک کند، نظر سرمایه گذاران را جلب خواهد کرد.

نیازی به سرمایه گذاری کلان برای ساخت نرم افزار نیست. نرم افزار ساده ای که به آسانی قابل فهم باشد، ارزش های آن تشخیص داده شود و مدیریت کسب و کار را راحت تر کند توجه مشتری ها و سرمایه گذاران را جلب خواهد کرد.

بنابراین سعی کنید ارزش های خودتان را بالا ببرید. کتاب بنویسید و روی روابط خود کار کنید. سعی کنید با افراد شناخته شده ای که در صنعت مرتبط با استارت آپ شما معروف هستند همکاری داشته باشید. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا کمک می کند که سرمایه گذاری انجام شده سوددهی بیشتری داشته باشد. وقت خود را برای جلب نظر سرمایه گذاران هدر ندهید و پیش از هر چیزی ارزش های خود و کسب وکارتان را بالا ببرید.